Tekst Ants Vill • Fotod Ants Vill, Saxdor
Esimene Saxdor jõudis Eestisse küll mitte omal jõul, vaid korralikult ära pakituna. Soomlase disainitud, ent juba pikemat aega Euroopas üheks tõsisemaks kaatrite-paatide valmistamise maaks oleva Poola Suwałki erimajanduspiirkonna Ełki linna paaditehase Elite Shipyard Elk toode lasti Navigaatorile esitlemiseks esimest korda vette sel kevadel Haven Kakumäe jahisadamas.
Kuuemeetrine paat Saxdor 200 Sport varustatuna 115-hobujõulise Mercuri rippmootoriga oli kohe pärast tankimist ja istmekatete eemaldamist sõiduvalmis. Ilm oli sel päeval proovisõitudeks suurepärane: keskmise tuulega ja ajuti üsna kõrgete lainetega.
Siinkirjutaja esmamulje paadist: tegu on lakoonilise joonega, kiirusele orienteeritud, kuid detailideni läbimõeldud sõiduriistaga. Pardale asudes selgus, et suhtelisele väiksusele vaatamata on seal piisavalt ruumi kolmel mehel paati ette valmistada ning kohti sisse võtta. Dünaamilist muljet lisavad peale sihvaka siluetilahenduse ka madal parras ning sel konfiguratsioonil olev kolmekohaline saduliste, kus piloot ja reisijad istuvad üksteise taga. Kinnihoidmiseks on tugevad käepidemed nagu skuutril.Sadamast väljudes võttis juht pärast väikest kursisättimist kohe tuurid üles ning lükkas gaasi põhja. Kiirendus nagu sportautol, mõtles siinkirjutaja. Tundus, et pöördeil on otstarbekas ka kallutada. “37 sõlme tuli ikka ära, ehkki meid oli kolm täismeest ning meri polnud eriti sile,” nentis rahuloluga Olle Uussaar, Saxdori Eestis esindava Baltic Cruisersi juht, pärast paari kiiremat tiiru kaldale astudes. Edasi võttis rooli üle kapten ja konsultant Tõnu Lauri Leevald, kes on oma igapäevases tegevuses tihedalt seotud nii Baltic Cruisersi kui ka Kakumäe sadamaga.
Saxdor 200 transport ja vettelaskmine on sama hõlbus, kui suurema sõudepaadi puhul.
Värskelt Eestisse toodud paat oli pärast tankimist ja istmekatete mahavõtmist kohe sõiduvalmis.
Saxdor 200 on nagu sportauto või skuuter – võtab paari hetkega täiskiiruse üles.
Ajakirjanik sai Kopli lahel kogeda 8-12 m/s tuule kergitatud lainete lõikamist pea igal kursil. “Paat on kiireks sõiduks nagu loodud,” nentis kapten Leevald hiljem kaldal. “Kui lausa füüsikaseadusi ründama ei hakka, siis on alus väga kindel ja hoiab hästi kurssi,” lisas ta. “Ja kiiruse võtab hästi üles, üsna kergelt kerkib lainete kohale ja hakkab glisseerima.” Seda sai ka ise kogetud – kui kiirus oli veidi suurem, siis hakkas alus lainelt lainele hüppama. “Konstruktsioon on väga hea, aga ka ehituskvaliteet on suurepärane,” hindas Leevald. “Ka suurel kiirusel laineil põrgates tundub paat olevat nagu ühest tükist tehtud.”
Siis saabus fotosessiooni aeg. Ajakirjanik võttis positsiooni sisse sadama välismuuli kõrgel nukil, kapten Leevad aga läks uue punase paadiga fotode jaoks poseerima. Nagu ta ise hiljem ütles, võttis ta pärast esialgset paadi ja rooliga harjumist kohe tõsisema proovimise ette. “Üksi sõites ei pea kartma, et reisija pole ehk järsuks pöördeks või suuremaks spurdiks valmis,” muheles ta. Muide, meil kõigil olid nõuetekohased päästevestid üll. Tuul oli üsna kõva ja meri plaanimatuks supluseks veel vägagi külm…
Niisiis, Saxdori roolis oli edasi Leevald üksi. Pärast mõningaid tagasihoidlikumaid tiire võttis ta kiiruse üles ning hakkas suuri pritsmepilvi üleskeerutavaid kaari ja kaheksaid tegema. Vahepeal harjutas erinevatel kurssidel lainete lõikamist täiskiirusel. Vaatepilt oli efektne ja jõuline.
“Harjusin paadiga kiiresti ära. See on väga lihtsalt juhitav ja allub roolile ülimalt hästi. Nagu enda oma. Võin öelda, et see sobib igale sõitjale vanuses 0 kuni 99 aastat, igaks otstarbeks. See täidab edukalt kõiki ülesandeid, mida ühelt paadilt võiks soovida: kes tahab vaikselt kulgedes loodust nautida, kes sõpradega seiklusliku retke ette võtta. Sobib ka kalaretkeks. Aga võib ka lihtsalt päevitama sõita, paadil on avar päikesetekk,” tutvustas ta oma hinnanguid ja lisas: “Minu jaoks on paatide juures määrav ööbimisvõimalus.” Ööbimiseks on disainer Mattila nimelt kavandanud paadi vööri ülestõstetava päikeseteki aluse polsterdatud põhjaga ööbimistelgi, kuhu mahub lahedalt kaks pikka kasvu täiskasvanut ning vajadusel ka laps. Telgi põhjapolstri saab ümber tõsta päikesetekile, et seal päeval mõnus peesitada oleks.
Päikeseteki alust saab kasutada ka üllatavalt suure pagasiruumina. Leevald hindas, et sellise varustusega saab ka mitmepäevaseid retki ette võtta. “Paat on selline, et näiteks Helsingis lõunal käia ja kohe tagasi tulla pole mingi eriline sportlik pingutus, vaid ilmselt mõnus ettevõtmine. Kellel aga jeti-stiilis seikluste soov, siis neile pakub tugevama ilmaga sõitmine elamust kogu raha eest!”
Leevald lisas, et paat on tänu oma nooljale kujule stabiilne ka siis, kui merel lühem peatus teha. Ja kui gaas maha võtta, jääb kiirelt seisma, nagu oleks pidurit vajutanud, oli ajakirjaniku hinnang. “Kogesin, et sadamas on sellega tasasel käigul ka ilma varasema harjutamiseta väga hea ja lihtne manööverdada. Kindlasti võiks soovitada Saxdori neile, kel pole plaanis just suurt jahti osta. Paat täidab kõiki funktsioone, mida paadilt oskaks üldse soovida. Ja mida harva ette tuleb – Saxdor sobib ka alustavale merehuvilisele esimeseks paadiks, lihtne juhtida ja kindel sõita. Aga kindlasti rõhutan: paat sobib samuti vanale merehundile kui ka sportliku seikluse otsijaile. Muide, paadi saab varustada näiteks ka 150-hobujõulise mootoriga,” võttis kapten Leevald mitmetunnise proovimine kokku. “Paadi saaks tootja andmeil varustada isegi 175-hobujõulise mootoriga, aga see viiks aluse juba hoopis teise hinnaklassi, kus hoopis teised hindamiskriteeriumid,” lisas ta pärast järelemõtlemist.
Saxdor 200 iga element on disainer Sakari Mattila poolt kavandatud äärmise lakoonilisuse ja otstarbekohasusega.
Mudelit Saxdor 200 esitleti alles veidi enam kui aasta tagasi, märtsis 2020. Esimese aastaga on mudel saavutanud väga suure tähelepanu nii ostjate, merendusajakirjanike kui ka kutseliste meresõitjate seas. Saxdor 200 on praeguseks pälvinud kolm Euroopa tähtsaimat paadiauhinda, võites Euroopa võistluse European Powerboat of the Year 2021 ning võistluse Best of Boats 2020. Samuti jõudis mudel tunnustusega Highly Commended (kõrgesti kiidetud) võistluse Motorboat Awards 2021 finaali.
Briti ilmakuulsa paadiajakirja Motor Boats and Yachting (MBY) ajakirjanikud nendivad oma ülevaates, et jaht on suurpärase, sõjaka joonega ning eriti kvaliteetselt ehitatud. 100-hobujõulise mootoriga sõitis kaater suurepäraselt, kuid maksimaalse kiiruse juures jäi tunne, et midagi on puudu. Mis puudu oli, tuli välja siis, kui proovida võeti 30 000-naelase konfiguratsiooniga 150-hobujõuline variant. Siis selgus, et paat on vägagi äkilise kiirendusega, jõuab ligi 40-sõlmese kiiruseni märkimisväärselt lühikese ajaga ning on ka sellistel kiirustel väga stabiilne. “Nagu rakett,” kirjutas peatoimetaja Hugo Andreae ning lisas, et paadile on võimalik paigaldada koguni 175-hobujõuline Mercury.
“Saxdor on kiire, stiilne, seda on lust juhtida ning see on palju praktilisem kui skuuter. Ta näeb välja, tundub parem ja käitub nii, nagu tavaliselt õnnestub vaid väga palju kallimatel kaatritel. Ma ei usu, et ükski teine paat pääseks Saxdorile lähedalegi, et pakkuda nii palju rõõmu sellise raha eest,” võttis MBY otsuse kokku Hugo Andreae.
Saxdori mudeli puhul on tootjafirma Saxdor Yachts esile toonud juhtmõtte: skuutri juhtimislihtsus koos väikekaatri mugavustega. Rippmootoriga Saxdor 200 Sport on 20-jalane ehk 6-meetrine erakasutuseks mõeldud veesõiduk, mille olemasolu tõestab, et ka mõõduka hinnaga paadi puhul pole tingimata vaja teha järeleandmisi sõiduki kvaliteedis, merekindluses, mitmekülgsuses, sooritusvõimes ega ka – mis pole ju sugugi vähetähtis – seksikas stiilikuses, rõhutatakse firma kodulehel. Näiteks Mercury XL CT 100-hobujõulise mootoriga komplekti alghind on veidi üle 22 000 euro. Preemiumkvaliteet konkurentsivõimelise hinnaga, teatab 2019. aastal Mattila poolt asutatud firma Saxdor Yachts.
Saxdor on oma järsu tõusuga (22,5 kraadi) kaheastmelise põhjaprofiiliga poolel teel tavalisest nö perekaatrist tõsise sportkaatrini. “Päris vaikse ilma jaoks on ta veidi liialt sportlik, aga meie Läänemere terava ja lühikese laine puhul on vähe tugevama ilmaga suurpärane tegija,” märkis Saxdori Eesti edasimüüja, Baltic Cruisersi juht Olle Uussaar.
Aga juba välja on tulnud ka suhteliselt tagasihoidlike mõõtudega 200 suurem vend Saxdor 320, millele on võimalik seada ka kajut. Sakari Mattila joonestuslaualt on kohe tootmisse minemas juba ka 400-seeria mudelid.
Palju sõltub konfiguratsioonist – mida rohkem, seda parem. Saxdori üks eripära ongi see, et iga osta soovija saab endale oma unelmate kaatri konfiguratsiooni ise internetis kokku panna ning selle kokkupaneku käigus ka kohe näha, kui palju või vähe see unistus maksma läheb. Variante ja võimalusi on väga palju: iga parameetri kohta, alates mootori valikust kuni paadi värvilahenduseni välja. Nagu eespool öeldud, on esitekki võimalik muuta ajutise ööbimiskajuti laeks. Silmatorkavamate valikute hulka jääb ka näiteks võimalus valida istmed – kas 2+2 nö auto- või sohvavariant, või hoopiski 3-kohaline skuutrivariant, kus kõik sõitjad istuvad džokidena üksteise taga – tõeline sportsõiduk. Nii disain kui sõiduomadused on asjatundjate sõnul väärilised või isegi paremad, kui Mattila varasematel edumudelitel Paragon, Axopar jt
kogupikkus (ilma rippmootorita) 5,94 m
kiil 2,29 m
kõrgus (veeliinilt varikatuseni) 1,925 m
kõrgus (veeliinilt juhtkonsoolini) 1,816 m
süvis 0,72 m
kaal (/kerge mudel ilma mootorita) 780 kg
kohti nn autoistemete variant 4 kohta, skuutriistmega 3 kohta
kütusepaak 110 liitrit
kere materjal GRP (klaasplast)
klass C
tippkiirus 32-45 sõlme
rippmootori võimsus 100-175 hobujõudu
kütusekulu kruiisikiirusel 175 hj mootoriga 0,78 liitrit meremiili kohta 30-sõlmese kiiruse juures
Paadi disainer Sakari Mattila on varasemalt rahvusvahelist tähelepanu ja kuulsust pälvinud üliedukate mudelite-kaubamärkidega Aquador, Paragon, XO ja Axopar. Tema eesnime esitähest ja mudelite Axopar ja Aquador nimede silpidest on moodustatud uue edumudeli nimi Saxdor. Samas on Mattila rõhutanud, et on uue firma loomisega katkestanud kõik sidemed varasemate firmadega.
Kuigi Sakari Mattila on ise vägagi tagasihoidlik persoon ning hoidub avalikust tähelepanust, on ta enda kohta öelnud, et armastab disainimist lapsest saadik. Siis unistas ta autodisaineriks saamisest. “Nii see küll ei läinud, minust sai hoopiski autoinsener. Õnneks aga on inseneeria disainis võtmetähtsusega. Ma võingi end lühidalt nimetada kombinatsiooniks disainerist, insenerist ja turundusprofist,” on ta end LinkedIni leheküljel tutvustanud.
Mattila alustas oma paadifirmadega samal ajal, kui töötas autotööstuses, ka on ta olnud tegev mitmes rahvusvahelises firmas turundusspetsialistina. Kõik tema paadibrändid on olnud edukad ja võitnud auhindu. “Minu brändid on pälvinud üle 20 auhinna või nominatsiooni kaatriekspertide poolt üle ilma. Samas pole see edu olnud juhus, see on raske töö tulemus,” rõhutab Mattila. “Iga mudeli edu taga on ainulaadne kontseptsioon ning disain, need aga põhinevad rahvusvahelise kaatrituru põhjalikel uuringutel. Kõige olulisem on mõista ostja eelistusi ning nende muutumisi,” märgib üle ilma tuntud kaatridisainer ja insener ning lisab samas, et pole kunagi soovinud olla avalikkuse tähelepanu all.
Ja ehkki Mattila rõhutab, et on kogu elu pidanud mitut ametit ja vedanud mitut firmat paralleelselt, siis nüüd on ta pühendunud disaineritööle oma firmas Saxdor Yachts, seda muidugi koos oma professionaalse meeskonnaga. Mattila on jõudnud enne seda asutada ja juhtida lausa viite edukat paaditootmise- ja marketingifirmat ning asutanud ka asjakohase ajakirja.