Tekst Brad Mills • Fotod Princess Yachts
Princess Y85 on kuulutatud hüppelauaks Princessi jahtide uudse väljanägemise juurde. Ühendkuningriigi laevatehase nõukogu esimees Antony Sheriff tuli Princessi McLarenist, miljonidollariliste superautode tootja juurest, ja seega pole sugugi üllatav, et ta lisas selle uue jahi loomisel oma disainirühma ka Pininfarina.
Juhul kui te pole kirglik autohuviline, siis Pininfarina on olnud ka peaaegu kõigi Ferraride kujunduse taga alates 1951. aasta murrangulisest mudelist 212. See tähendab, et inspireeriv looming pole neile sugugi võõras.
“Meie disainipõhimõtted rõhutavad elegantsi ja minimalismi,” sõnab Sheriff. “Turul leidub jahte, mis on valinud dramaatilisema väljanägemise – minu meelest näevad nad vahel välja vihasevõitu. Meie eelistame ilu.”
Külgvaates mõjub Princess Y85 kahtlemata elegantsena ning Pininfarina turundusjuht Simona Penna põhjendab seda nii: “Selle jahi puhul väljendub stiil ennekõike kõvakatuse kujunduses ja tõlgenduses. Tõtt-öelda on see osa harilikult veesõidukite disainis kriitiliseks elemendiks, sest näib sageli ülejäänud jahist eraldiseisvana.” Erinevalt paljudest teistest jahtidest, mille kõvakatus näib kas hilisema või suvalise lisandusena, kuulub Y85 kõvakatus selgesti terviku juurde.
“Seda iseloomustavad sujuvad jooned, kuskil ei teki ebakõla ülejäänud jahiga,” märgib Penna. “Inspiratsiooni on kahtlemata ammutatud autotööstusest, kus sujuvad vormid on väga olulised aerodünaamilistel põhjustel.”
Princessi disainijuht Andy Lawrence võtab uue ilme kokku nii: “See projekt tähistab ainulaadset disainialast koostööd Princess Design Studio, laevaehitusinseneri Bernard Olesinski ja Pininfarina vahel. Y85 juhatab sisse uudse sise- ja väliskujundusega Y-klassi sarja. Välised ruumid on rikkalikumad kui ühelgi varasemal Princessil ning istmete ja välibaari kvaliteetne viimistlus rõhutab nende vormi veelgi. Tiikpuust detailid on soojad nii jala kui ka käe all, viimast eriti näiteks juhtimissilla ahtriosa klaaspaneelide serval,” ütleb ta.
Pininfarina jaoks seisneb seesuguse kujunduse edu ühest küljest omavahel haakuvas sise- ja väliskujunduses. “Y85 kujundati ühtse tervikuna, eristamata stiiliküsimustes sisekujundust väliskujundusest, pakkudes omanikule märkamatut üleminekukogemust,” ütleb Penna.
Automaailmast pärit detaile on peateki roolikambris küllaga: kohandatavad istmed, nahkkattega rool ja kõik juhtimisinstrumendid.
Princess on detailide nimel kõvasti pingutanud ja disainimeeskond on iseäranis uhke ahtripeegli sujuva tiikpuust katte üle, mis näeb Lawrence’i sõnul välja nii, nagu oleks see üle jahi laotatud. See kaval kujundusnõks sai teoks tänu 5-teljelisele freespingile, hõlmamaks jahi kogulaiust.
Salong kulgeb kokpitist katkematult kuni ahtripeegli istumisalani. Liuguste rennid paiknevad põranda sees ja uksed ise kaovad vaateväljast kohe, kui need on avatud, luues mulje vabas õhus viibimisest ruumis, mis on juba niigi päevavalgusega üle kallatud.
Sisekujunduse poolest on Princess Y85 uudne kujundus Princessi tulevase stiililoomingu eelkäija. Käesoleva arvustuse aluseks olnud jahi kere oli loodud äratama ameeriklastest klientide tähelepanu ning sisekujunduses on kasutatud suurejoonelist läikivast pähklipuust tisleritööd, mis sobib oivaliselt kokku faasitud pähklipuust laudpõrandaga ning tekki ja reelinguid katva tiikpuuga.
Läikivast pähklipuust äärisega süvendatud lae kaarjad jooned peegelduvad omakorda ka omanikukajuti voodipäitsis ja peeglilauas, kambüüsi vaheseinakaares ja nahast rooliistmetes. Tegemist on laitmatult meisterliku tööga. Veatu tisleritööga võistleb ümmarguse söögilaua juures asuvat üllatavalt suurt kolmemeetrist akent ümbritsev kujundus. Peensus seisneb siin selles, et see, mis näib väljast vaadatuna üksnes kaarjalt kaldus joonena, on tegelikult nutikas viis reelingut madalamaks muuta, et miski ei tõkestaks uhkest aknast avanevat vaadet.
Elegantne päikeseteki-istumisala integreeritud kõvakatuse all.
“See on tehtud nii peenelt, et enamik külastajaid ei pane tähelegi,” sõnab Princess Yachts America asepresident James Nobel. “Ka salongidiivanite seljatoed on madalad, nii et külalistele avaneb istudes oivaline vaade. Sellel alusel pole ühte parimat kohta, kõik on ühtviisi head.”
Salong muutub mugavaks meelelahutuskeskuseks niipea, kui parempardapoolse diivani tagant kerkib üles 55-tolline teler. Mugavaks väljasirutamiseks vajalik jalatugi on peidetud diivanilaua alla ning ainus, mida üheks filmiõhtuks veel vaja läheb, on popkorn.
Kambüüsi saab salongiga liita või sellest eraldada liugvaheseina abil, mis muudab ühe tööpindadest vajadusel baariletiks – taas osa Princessi eesmärgist püüelda mõnusa ja elegantse elustiili poole. Kambüüsist vaatavad vastu Wolfi ja Sub-Zero köögiseadmed, mis rõõmustavad kokkasid, kes oskavad hinnata laiu tööpindu ja üliavarast aknast avanevat vaadet.
Nii nagu kokk, saab ka kapten endale veidi rohkem privaatsust võimaldada, sulgedes liugukse. Kaks juhtpuldi ees olevat luksuslikku rooliistet pärinevad silmanähtavalt autode maailmast, põhjuseks kahtlemata Sheriffi taust. Lõputute kohandamisvõimaluste ja keerukate õmblustega istmetel on kummalgi eraldi käetoed.
Peasalong on ideaalne koht filmiõhtute jaoks, sest parempardapoolse diivani tagant kerkib üles 55-tolline teler ning meelelahutust pakkuv audiosüsteem. Ümmarguse söögilaua ümber on ruumi kaheksale.
Asendiplaani välja töötades keskendus Pininfarina sellele, mida nad ise ruumiliseks kujunduseks nimetavad. Antud juhul on jutt omanikukajutist, kus disainerid kasutasid täiel määral ära jahi 6,4-meetrist laiust. Selline ruumikus võimaldab omanikul valida näiteks tavalisema kahe tooli asemel parempardapoolele suure diivani ja vasakpardapoolele peegli- või kirjutuslaua ning ruumi jääb kahe riidekapiga garderoobi jaoks ülegi. Pininfarina ruumiline kujundus torkab silma ka eesosas asuvas VIP-kajutis, kus on garderoobiruum – asi, mis on selles suuruses jahtide puhul küllaltki haruldane. Kaks jahi keskosas paiknevat külaliskajutit, mille magamisasemeid saab seada kahe- ja ühekohalisteks, on varustatud ka tualettruumiga.
Juhtimissillale pääseb laugest trepist, millega tulevad toime isegi eakamad inimesed, kuna käsipuud ja ümbritsev reeling muudavad silla turvaliseks paigaks. Ülateki tiikpuust põrand on niivõrd muljetavaldav, et seda nähes kulub küll klaasike ära ja õnnekombel ongi parempardapoolel terviklik L-kujulise tööpinnaga kööginurk koos kahe puki ja kõikvõimalike mugavustega külmikust jäämasinani.
Jällegi tulevad mängu omanike individuaalsed soovid ning Princess on meelsasti valmis kohandama Y85 juhtimissilda vastavalt neile soovidele. Mõne jaoks tähendab see suurt päevaaset (või ka magamisaset tähtede all), samas kui teised võivad kasutada seda ruumi suure basseini jaoks. Juhtimissilla eesosas on ruumi kaarja sööginurga jaoks ning kahele rooliistmele on kummalgi küljel seltsiks diivanid. Juhtimispult, mille monitorid on samasugused nagu roolikambriski, eemalduvad konsooli küljest nagu lelud “Transformerite” filmis, kaitstes nõnda elektroonikat ajal, kui see pole parajasti kasutuses.
Suur osa juhtimissillast jääb suure, austrihalli viimistlusega fiiberklaasist kõvakatuse varju, mida näivad üleval hoidvat kummalgi küljel paiknevad kaks konsoolitala. Need, kes igatsevad rohkem päikest ja õhku, võivad avada liistpaneelid. Lõpuks ometi on paaditekk piisavalt suur 545-kilogrammise Opacmare’i kraana jaoks, mis suudab 4,5-meetrist kummipaati kergesti tõsta, jättes suplusplatvormile vaba ruumi.
Uues Princess Y85-s hägustuvad kahe traditsioonilise Princessi sarja jooned: sportliku S-sarja ja Y-tähisega jahisarja omad. Avastasin oma suureks jahmatuseks, et tippkiirus on 32 sõlme (tänu Olesinski loodud laevakerele), ning koos kahe 1900 hj MAN V12 diiselmootoriga trügib Y85 kahtlemata S-sarja territooriumile, kuna ninas ja juhtimissillal asuvad päikesetekid on omased ka sportjahtidele. Ometi, Y85 avarad garderoobid ütlevad selges keeles “Y”, samuti nagu ka neli tualettruumiga kajutit ja kõrgendatud roolikamber.
Kujunduslike muutuste kohta andis Sheriff selge vastuse: “Me tahame säilitada Princessi põhiväärtused – elegantsi ja minimalismi – ning liikuda selle suhtumisega tulevikku, veendudes samas, et me ei kaotaks disainis puhtust ja tagasihoidlikkust.” Princess on ilmselgelt lati kõrgele tõstnud.
Juhtimissild. Juhtimissilda on võimalik kohandada, lisades sellele kas basseini või suure päevaaseme. 4,5-meetrine kummipaat tõstetakse liikumisruumi tagamiseks ahtritekile.
Peatekk. Liugvahesein eraldab kambüüsi salongist. Kaarjalt kaldus reelingujoon on madalam, võimaldades paremat vaadet.
Alltekk. VIP-vöörikajut on küllalt suur, mahutamaks avarat garderoobiruumi. Omanikukajutis on ruumi diivanile ja kirjutuslauale.
kogupikkus 26,2 m
veeliinipikkus 20,8 m
laius 6,3 m
süvis 1,77 m
kogumahutavus 94 GT
mootorid 2 x MAN V12 1900
kiirus (max/kruiisi) 32/20 sõlme
generaator 29 kW Onan
sõidukaugus 602 nm
kütusemahutavus 11000 l
joogivee mahutavus 1500 l
reisijaid 8
meeskonnaliikmeid 4
konstruktsioon komposiit
klassifikatsioon CE klass B
laevaehitusinsener Olesinski
väliskujundus Olesinski, Princess Design Studio, Pininfarina
sisekujundus Princess Design Studio
tootja Princess Yachts
edasimüüja Baltic Cruisers OÜ